Indicatie
Voor onze ambulante begeleiding en dagbesteding zijn er normaal gesproken geen wachtlijsten. Zodra de gemeente of het zorgkantoor een indicatie heeft afgegeven, wordt de zorg binnen twee weken opgestart. En kunnen we onze dienstverlening snel in gang zetten.
Vragen?
De juiste zorg kan wat vragen met zich mee brengen. Wil je meer informatie? Dan helpen we je graag. We zijn telefonisch te bereiken via 0541-534232 (op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) of per mail via info@abhulptwente.nl.
Hoe krijg je een indicatie?
Nog geen indicatie? Dan kun je je aanmelden bij het Wmo-loket van jouw gemeente. Voor de Wlz verwijzen we je door naar www.ciz.nl of kun je bellen met 088 78 91 000.
Eigen bijdrage CAK
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor ondersteuning vanuit de Wmo. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt of iemand in aanmerking komt voor zorg vanuit de Wlz. Wanneer je een indicatie hebt, vanuit de gemeente of het zorgkantoor, dan wordt er standaard een eigen bijdrage gevraagd. Het CAK berekent de hoogte van de eigen bijdrage en je ontvangt hiervoor een factuur. De eigen bijdrage voor de WMO vanaf 2025 is maximaal 21 euro per maand.
Sommige gemeenten hebben een minimabeleid.
Wil je meer weten over je eigen bijdrage? We zijn telefonisch te bereiken via 0541-534232 (op werkdagen tussen 08.30 – 17.00 uur) of per mail via info@abhulptwente.nl.
Onafhankelijke cliëntondersteuner
Cliëntondersteuning is onderdeel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en van de Wet langdurige zorg (Wlz). Wettelijk gezien heb je recht op gratis en onafhankelijke ondersteuning.
Als je zorg aan wilt vragen, kun je ondersteuning krijgen bij het invullen van de aanvraag. Wil je gebruik maken van deze ondersteuning? Ga dan naar het Wmo-loket van je gemeente. Wanneer je al zorg ontvangt vanuit de Wlz, dan kun je voor cliëntondersteuning contact opnemen met het zorgkantoor.